diumenge, 25 de març del 2012

Experiències 0-3

La primera pàgina escollida és la de la ‘Fira de la tardor. Aquesta experiència ens explica les diferents activitats que es porten a dues escoletes: EMB ‘Pont d’estels’ i ‘Les torretes de Martorell ’. Aquestes, per tal de treballar la tardor experimenten amb els materials o, més concretament, amb els aliments que pertanyen a aquesta estació de l’any.

Realment totes les pàgines em van agradar perquè parteixen de la realitat, de l’entorn proper de l’infant i l’enriqueix, proporcionant situacions estimulats per a que l’infant conegui les capacitats de tot allò que l’envolta.

Però aquesta encara m’ha agradat més per la profunditat com tracten tots els materials proposats. Moltes vegades he vist que quan es fan activitats d’aquest tipus es té només la intenció que el material proposat es tingui dins l’aula un dia i s’experimenti amb ell durant només una sessió, però infants de 0-3 necessiten més temps, volen més temps per descobrir allò que hi ha darrera i això és el que fa aquesta pràctica.

Pel que sembla, es fan diverses sessions amb el mateix tipus de fruit o fruita i cada sessió es presenta de maneres diferents així com ofereix diferents formes d’experimentar, fins arribar a la transformació total del material, com és el cas de la poma o del raïm, que un cop el tenim ben emprat i hem extret totes les seves possibilitats en un estat concret, evolucionen i fan melmelada.

Per tant, es tracta d’aprofitar tots els recursos naturals que ens ofereix l’entorn i extreure’n tot el profit, no només alimentari sinó també educatiu. M’agrada molt la frase del llibre ‘Viure l’escola’ de Penny Ritcher que diu que aquest tipus d’actuacions es fonamenten en «tractar de manera senzilla el que és extraordinàriament complex: la quotidianitat, les petites coses, que en realitat són les més grans»

El més curiós és que arribar a fer aquest tipus d’activitats sembla senzill, però darreres d’elles es treballen de manera globalitzada i significativa molts d’aspectes educatius com són tots el que ens expliquen a la pàgina a més de destacar el treball en equip, la cooperació, la comprensió, l’escolta,  el respecte als ritmes i temps de cadascú, la higiene a l’hora de rentar-se...

Un altre aspecte que m’agrada molt és que dóna a entendre que no hi ha por, són els infants que actuen, que perceben tot allò que fan, a través dels sentits més bàsics i parts del cos que no solem emprar, com poden ser els peus; i són ells qui comproven el resultat de la seva intervenció.

I una darrera cosa que m’ha agradat molt és que el premi de l’esforç és el mateix resultat de veure la feina ben feta.

Experiència extreta de:


La segona experiència escollida està molt lligada amb la primera tot i que a petita escala: Descobrim la carabassa’. Des del meu punt de vista més que la descripció d’una activitat en què es mostren les característiques i capacitats dels infants és la reflexió sobre un moment especial. Ens explica l’experiència de na Marta, una nadó que experimenta, que explora una carbassa. Per altra banda, es deixa veure la importància de l’escolta, de l’observació atenta, dels valors que dóna la mestra al fet de dedicar temps per voler entendre i acompanyar als infants.

També crec que va més enllà del fet de dir i mostrar sinó que també inclou el fet de reflexionar, compartir i intercanviar. A través d’un bloc que s’adjunta amb la narració de l’experiència, fa preguntes, espera respostes, se li planteges reptes als que ha de donar resposta, com en el dia a dia de la mateixa aula.
Pel que fa a l’experiència, jo penso igual que l’autora, que el que fa na Marta té un gran mèrit només pel fet d’haver arribat a aconseguir agafar la carabassa, quants processos hi deu haver pel mig? Implica una gran coordinació si diu que només fa dos dies que es manté asseguda. Les imatges ho demostren a través de la postura del cos i com el mou així com els moviments que fa amb les manetes.

Una de les coses que m’ha fet recordar aquesta experiència és que els infants sempre fan coses, siguin petits o grans -ja ho podem veure a l’experiència anterior-, però com més petits són més et fixes amb els detalls de les seves actuacions. Per a mi els detalls d’aquest moment  són les mans, les cames, el cap, la boca, els braços... No recordo exactament quin autor va dir que les mans són més ràpides que el pensament i a més he pogut observar que són una via d’expressió per part dels infants increïble, com la resta del seu cos, els petits moviments, les petites expressions diuen molt més que qualsevol paraula.
 
 
   Pel que fa a la reflexió de la tutora el primer que em crida l’atenció és que ens explica el que ha suposat per a ella. No es tracta d’interpretar el que s’ha observat (que ho fa en un segon espai), sinó simplement ens transmet el que ha significat per a ella ser partícip d’aquest moment. Jo crec que és important, almenys per a mi, que una mestra sempre es sorprengui d’allò que passa dins l’aula, que aprengui dels infants. Crec que és un dels majors regals i recompenses que et pots emportar i sobretot el que fa reafirmar-te que t’agrada la professió, que no has perdut la il·lusió després de molts anys d’estar dins aquest món; o com és el meu cas, fa que aquest món t’atrapi.

Al bloc es fan una sèrie d’intervencions molt interessants  en relació amb la interpretació del context, del moment, que es poden resumir amb tres idees: l’observació acurada i l’escolta atenta, l’anàlisi de l’espai per a fomentar la concentració i tranquil·litat que ens mostra na Marta i la importància de la relació o de la intervenció d’altres nadons com a font d’aprenentatge, d’imitació, d’estimulació.
Ara que estic fent pràctiques a una aula de nadons estic observant i reflexionant sobre molts moments màgics d’aquests tipus i estic segura que les meves interpretacions estan lluny de ser perfectes i d’adequar-se al que els petits estan pensant, als seus objectius, als seus perquès.

Per això m’agrada aquesta experiència, perquè el fet de reflexionar et fa posar en la pell del nadó, a comparar i demanar-te què fa i/o què volen arribar a fer, (a més de com l’estètica i els materials del context influeixen en la seva activitat) per després poder comprovar gràcies a les seves demostracions que els nadons són una passada, que els subestimem quan en realitat tenen unes capacitats increïbles. Una de les que estic descobrint últimament i que valoro molt és que són caparruts més no poder, que tot i tenir els seus aspectes negatius, per a l’aprenentatge, per a l’autoaprenentatge és bàsic i molt positiu. Es fan respectar, es valoren i et demostren que tot i ser petits, són grans.

 

  Experiència extreta de:

La tercera i darrera experiència escollida és la d’“Iniciatives espontànies”. Es tracta d’una explicació basada en imatges que van acompanyades d’una frase per tal de clarificar el seu significat, però a la vegada estan obertes a qualsevol tipus d’interpretació. Per això l’he escollit, perquè amb poc es diu molt.

Dóna la sensació que et posen imatges una seguida de l’altre i al cap et venen records, sensacions, estímuls personals i per altra banda diferents temes pedagògics com són els 100 llenguatges dels infants, els fet de tenir temps, llibertat i autonomia per fer les coses així com un vol (ja que a cap fotografia apareix cap adult), la riquesa de la diversitat i de la individualitat a la vegada (ja que hi ha imatges en què apareixen infants cooperant i d’altres de sols) i també que tot i ser tots els moments i tots els materials educatius sempre es veuen alterats per la capacitat creativa dels infants i pel seu principal llenguatge: el joc.

 Experiència extreta de:







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...